ام اس بی نیوز


۰۱
مرداد
۱۴۰۳

مجله موسیقی «ام اس بی» – «حمید صفت»، «چَرسی» و «دِدان» سه خواننده و گروه رپ فارسی هستند که در کمتر از یک ماه با انتشار آثاری مجاز در همکاری با خواننده های پاپ، رسما مجوز فعالیت هایشان را اخذ نموده اند.

حمید صفت که پیش از این نیز با حضور در سریال های شبکه نمایش خانگی و تلویزیون زمزمه های حضور رسمی اش در ایران به گوش میرسید، با خواندن تیتراژ «جوکر2» و پخش این اثر از شبکه نمایش خانگی رسما به عنوان خواننده مجاز در ایران فعالیت هایش را آغاز کرده و به نظر میرسد نزدیک ترین گزینه برای آغاز کنسرت هایش در ایران است.

گروه «دِدان» نیز اوایل همین ماه با انتشار قطعه «عوض شدی» با همراهی علی یاسینی موفق به اخذ مجوز فعالیت در ایران شد و حالا به نظر می رسد به زودی فعالیت های مستقل این گروه سرشناس نیز از سر گرفته خواهد شد.

«چَرسی» رپر سرشناس نسل چهارم رپ فارسی نیز شب گذشته تیزر اثر مشترکی با رضا صادقی را منتشر کرد تا غافلگیری بزرگی برای اهالی رپ فارسی باشد.

این رپر سرشناس و پرطرفدار، پس از همکاری با چهره هایی چون اشکان کاگان و عرفان، حالا فصل جدیدی از فعالیت هایش را در حال تجربه است به نظر میرسد به زودی فصل جدیدی از مسیر هنری اش را در فضای رسمی کشور آغاز خواهد کرد.

موج «رپ فارسی» که از اواخر دهه هفتاد در ایران همه گیر شد، به مرور شخصیت و هویت مستقل خود را پیدا کرد و حالا به تاثیرگذارترین ژانر موسیقی در ایران تبدیل شده است.

مشاهیر و بزرگان رپ فارسی عمدتا در خارج از ایران هستند اما فعالیت آنها در پلتفرمهای جهانی، باعث شده آثارشان به سرعت در ایران نشر پیدا کند و گستردگی رپ فارسی بیشتر و بیشتر شود.

رپ فارسی گاها در سریال ها و فیلم های ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است و محاز بودن یا نبودن آن بارها مورد بحث و حواشی مختلفی بوده است.

امیر حسین مدرس و رضا عطاران سالها پیش اثر مشترکی در ژانر رپ را برای تیتراژ سریال «متهم گریخت» خواندند که آن اثر در تلویزیون ایران پخش شد و هیاهوی فراوانی را باعث شد.

پس از آن اثر بود که بارها و بارها بحث مجاز شدن رپ فارسی به میان آمد و در این بین فقط آرمین زارعی و زانیار خسروی بودند که توانستند با تغییراتی در سبک خواندن شان، وارد فضای رسمی کشور شدند.

حذف صدای «یاس» معروف ترین رپر ایرانی از فیلم «بارکد» و سریال «رقص روی شیشه» نیز اختتامیه ای بر مجاز شدن رپ فارسی بود که بارها و بارها با واکنش های مختلفی از سوی مدیران ارشد فرهنگی ایران رو به رو شد.

در این بین انتشار تک آهنگ مشترک آرمین زارعی و فریدون آسرایی بار دیگر معادلات را بهم زد تا بار دیگر رپ فارسی به راس اخبار ایران برگردد.

سال 1393 پیروز ارجمند مدیرکل وقت دفتر موسیقی وزارت ارشاد برای نخستین بار با ارائه طرحی که رپ فارسی را در آن «گفتآواز» نامگذاری کرده بود، درباره رسمیت این شاخه از موسیقی گفته بود: «برای اولین بار نیست که اعلام می شود رپ مجوز می گیرد، صدا و سیما اولین جایی بود که در سال های گذشته رپ را مورد استفاده قرار داد و در تیتراژ چند سریال از جمله سریالی که خود آقای عطاران تیتراژ آن را خواند، از رپ استفاده شد. محدودیت بسیاری از سبک های موسیقی به خاطر مانیفستی است که در پشت آن قرار دارد و گرایش هایی که آن سبک را تبدیل به یک موسیقی نامأنوس کرده و آن را ممنوع می کند. اگر بیاییم و این مانیفست را حذف کنیم و به سمت یک نمونه فارسی برویم ، می تواند قابل پذیرش باشد و به هر حال چه بپذیریم و چه نپذیریم، پژوهش نشان می دهد مصرف رپ در جامعه بسیار بالاست و اگر ما وضعیت آن را کامل نکنیم و به آن خط ندهیم؛ به هر حال جامعه این مصرف را ادامه می دهد.»

چندی پیش نیز محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد در پاسخ به رسانه ها درباره رسمیت رپ فارسی گفته بود: «درباره موسیقی رپ باید همه جوانب در نظر گرفته شود و من فکر می‌کنم بتوانیم در آینده نزدیک جمع‌بندی خود را در این باره اعلام کنیم. این یک اشکالی بود که پدید آمده است، ما هیچ مجوزی صادر نکردیم. معاونت هنری ما امروز اعلام موضع می‌کند. خبری هم که اعلام شده کذب است.»

آخرین بروزرسانی: 1 مرداد 1403 در ساعت 11:57
اشتراک:
برچسب ها
مطالب مرتبط:
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می هد
فرم ارسال نظر