ام اس بی نیوز


۰۲
آبان
۱۴۰۰

پروین بهمنی، آوازه خوان، موسیقیدان، پژوهشگر و بنیانگذار گروه موسیقی قشقایی «حاوا» در ۷۲ سالگی بر اثر بیماری درگذشت. وی در زمینه آواز و موسیقی زنان، با تلاشی بی وقفه توانست موسیقی، آوازهای بومی و لالایی های ایل قشقایی را احیا کند.

پروین بهمنی برجسته ترین خواننده و موسیقیدان زن در حوزه موسیقی قشقایی با کارنامه ای پربار از ترانه و لالایی خوانی، نوازندگی و آفرینش های هنری در حوزه موسیقی بود. او که در ایران امکان چندانی برای کنسرت عمومی نداشت، در جشنواره های موسیقی بومی آلمان، روسیه و ترکیه شرکت کرده و مورد ستایش منتقدان و مخاطبان قرارگرفته بود.

پخش لالایی خوانی پروین بهمنی در فیلم «سه زن» ساخته منیژه حکمت باعث شد تا شناخت مخاطبان ایرانی او بیش از گذشته شود.

او که نزد استادانی همچون مرتضی شریف و نورعلی خان برومند و حبیب خان گرگین پور آموزش ردیفهای موسیقی ایرانی دیده بود، توانست در همکاری با محمدرضا درویشی و دانشگاه آتاتورک ترکیه به گردآوری نغمه های بومی قشقایی ایران بپردازد که باعث نجات بخش بزرگی از گنجینه بزرگ موسیقایی بومی ایران شد.

او با اشاره به مشکلات پیش روی تاسیس گروه موسیقی حاوا در ۱۳۸۰ گفت: عاشیق های قشقایی گروه حاوا در آن زمان به دلیل ممنوعیت های حتی ساز نداشتند. اما او همه این چالش ها را پشت سر نهاد تا موسیقی و نغمه های موسیقی قشقایی زنده بماند.

او فارغ‌ التحصیل دانشسرای تربیت معلم بوده و در کسوت معلمی خدمت کرده است. این پژوهشگر پس از سال‌ها تحقیق و اجرا و گردآوری لالایی‌های مناطق مختلف ایران‌زمین، نشان درجه یک هنری (دکتری) را از وزارت فرهنگ و ارشاد دریافت کرد.

روحش شاد و یادش گرامی

آخرین بروزرسانی: 2 آبان 1400 در ساعت 11:06
اشتراک:
برچسب ها
مطالب مرتبط:
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می هد
فرم ارسال نظر