ام اس بی نیوز


۲۹
آذر
۱۴۰۰

در این نوشته به صورت خیلی ساده و راحت با کیفیت flac آشنا خواهید شد و همچین کیفیت flac با mp3 را نیز با هم مقایسه می کنیم که تفاوت آن را بهتر درک کنید پس با بخش دانستی های ام اس بی نیوز همراه باشید.

Flac چیست؟

فرمت flac توسط Josh Coalson برای اولین بار در سال 2000 منتشر شد. لغت FLAC مخفف کلمات “Free Lossless Audio Codec” که به معنای فارسی ((کدک صوتی بدون افت کیفیت)) است. این کیفیت فایل صوتی همانند فرمت mp3 و wav یک فرمت فشرده سازی صوتی می باشد اما با یک تفاوت اصلی، در فایل فشرده سازی mp3 ما افت کیفیت را طبق بررسی سیکنال مشاهده می کنیم اما در flac این چنین نیست.

برای اینکه این موضوع را راحت تر درک کنید در تصویر پایین کاملا واضح است که در کیفیت flac هیچ افت کیفیتی در فایل دیده نمی شود و اثر با بالاترین کیفیت ضبط شده ارائه، کانورت و تبدیل شده است. اما فایل صوتی به فرمت mp3 320kb قابل مشاهده می باشد که بخشی از موج صدا حذف شده است. شما میتوانید با نرم افزار SPEK این تست را روی فایل صوتی آزمایش کنید.

تفاوت flac با mp3 در چیست؟

تفاوت مهم دیگر flac با mp3 بیت ریت این دو فایل فشرده سازی شده می باشد بیت ریت (Bit rate) همان طور که از اسمش پیداست میزان سرعت انتقال بیت ها از محلی به محل دیگر را توصیف می کند که بر حسب بیت بر ثانیه است. در واقع بیانگر این است که در یک مدت زمان معین چه مقدار اطلاعات از مکانی به مکان دیگر منتقل می شود و معمولا آن را بر حسب بیت بر ثانیه (bps)، کیلو بیت بر ثانیه (kbps) و یا مگا بیت بر ثانیه (Mbps) اندازه می گیرند.

فرمت فشرده سازی flac تا بیت ریت 1411kbps را ساپورت می کند یعنی در واقع اطلاعات صوتی را با سرعت 1411 کیلوبیت بر ثانیه در این کیفیت قابل پردازش است. این مقدار تقریبا 4.5 برابر نسبت به بیت ریت mp3 320kbps می باشد و اختلاف زیاد و قابل ملاحضه ای است و میتوانیم نتیجه بگیریم که flac نسبت به mp3 خیلی با کیفیت تر است.

فایل های flac نسبت به mp3 از حجم بالاتری برخوردار است و همچنین نیاز به پخش کننده صوتی که از این فرمت را پشتیبانی کند نیاز دارید و باید از سیستم صوتی استفاده کنید که توانایی اجرا درست این کیفیت را داشته باشد تا صدای مطلوبی را دریافت کنید.

آخرین بروزرسانی: 29 آذر 1400 در ساعت 17:53
اشتراک:
مطالب مرتبط:
    image
    امیرحسین صالحی دی 1, 1400 در 0:48 ق.ظ

    خیلی توضیحات کاربردی و مفیدی بود ممنون

    پاسخ
فرم ارسال نظر